1.

Een klant koopt een tweedehands voertuig met 135.000 KM .  Echter na 3 maanden en 3.400KM gereden te hebben, dienen de katalysator en EGR-klep vervangen te worden. Valt dit onder de wettelijke waarborg ? De verkoper zegt van niet, de koper eist toch de herstelling.

Wie heeft het bij het rechte eind, en waarom?

 





2.

Een klant koopt een tweedehands voertuig  met 160.000 KM op de teller.  1 maand na levering begeeft de koppeling het (slijtage). De koper eist herstelling met nieuwe onderdelen.

Kan hij dit eisen, en is er hier wel sprake van waarbor?






3.

Een klant koopt een tweedehands voertuig met 97.000 KM. Na 4 maanden treedt er een schakelprobleem op met de automatische transmissie.  De software wordt geherprogrammeerd. Echter na 10 maanden begeeft de versnellingsbak het. De koper eist de herstelling met nieuwe onderdelen. Is de waarborg nog van toepassing ?   Hoe zal uw cliënt zijn eis naar de rechtbank toe, kunnen toelichten, en gebaseerd op welke artikels? 

Hoever kan en mag hij gaan m.b.t. tot zijn eis tot herstelling met nieuwe onderdelen?







4.

Een klant koopt een tweedehands voertuig 124.000 KM.  Na 3 maanden worden de krukaslagers in het motorblok vervangen onder “kulanz” waarborg. 7 maanden later begeeft de as van de  turbolader het, met gevolgschade aan de krukaslagers, wegens vrijgekomen ijzervijlsel in het oliecircuit. Is er hier nog sprake van waarborg ? Is er een uitweg voor de verkoper om te ontkomen aan een eventuele herstelling?

Of zal de consument toch nog een tegemoetkoming kunnen verwachten?

Voorbeelden

Cowa Europe bvba/sprl

Postweg 403

1600 Sint-Pieters-Leeuw

Tel: 0032 (0) 2 532.20.22

BTW  BE 0465.735.008

E-mail: cowaeuro@skynet.be